Followers

Tuesday 31 January 2017

SATU NUKILAN DARI IDOLA TRAVEL MALAYSIA

Assalamualaikum semua. Apa kabar 😁 hari ni sifusempoi nak kongsikan satu nukilan dari seeorg yg dlm komuniti travel ni di anggap sebagai idola @ lagend. Dia ni perempuan yg selalu travel ke tempat2 bukan pelancongan dan rare dan selalu buat secara Solo. Mmg tabik beb... sy beruntung kita berjumpa dan bersahabat Suly Syamsuddin. 

Dibawah adalah penulisan beliau. 


Acap kali mendapat komen, 'wah mesti banyak duit bole travel lama'. Soalan yg lebih sopan, 'macammane awak manage duit untuk travel panjang?'.
.
Tipulah kalau aku kata tak perlu duit banyak untuk travel, setakat tayang gigi..dan jalan. Bagi aku, tak perlu tunggu kaya untuk travel. Cukup sekadar ko tahu apa yang ko mahu dan ko tahu apa nak buat.
.
Rata-rata aku jumpa/kenal travelers dari negara luar mahupon negara sendiri. Sesetengahnya, tak kaya pon. Terutamanya mereka dari western countries. Keje biasa2 je seperti di restoran, jual surat khabar. Tapi mereka tau matlamat mereka. Jika matlamat mereka nak rasa pahit perjalanan hidup, mereka berkerja, save duit dan sampai masa mereka travel berbulan-bulan ataupon bertahun-tahun. Ya..duit mereka besar. Tapi perlu ingat, pendapatan bulanan mereka pon tak besar. 
.
Berlainan pula dengan golongan yg menikmati nikmat hidup. Perbelanjaan harian utk 'nikmat hidup' tu, yg menyebabkan golongan ini mengatakan kpd golongan 'nak rasa pahit perjalanan' itu ..'ko banyak duit. Bolehla'. Nampak kan perbezaan itu?. Duit bukan jatuh dari langit oii. Nak aim beli kereta/rumah, pun pulun kot saving, ikat ketat sana sini, tahan nafsu tak beli atau makan itu ini. Jadi kalo nak travel panjang pon, macam tula kene buat dan planning. Unless kalo mak pak kaya, tak pon gaji 5 tahun lepas pon tak sempat usik lagi (hamek..pnyela beso gaji😄)...bole la merasai nikmat harian sperti biasa dan juga travel.
.
Kesimpulannya. Dalam hidup ni, setiap orang ade priority dan preference hidup masing2. Aku selalu ingatkan diri, utk respect pilihan orang lain. Mungkin dahulu, aku ade tersasar kata, terpost ayat2 poyo dari google, yg mgkn menghiris hati mereka yg ada pengorbanan lain yg perlu dibuat, dan menyimpan kemas saje impian utk melihat dunia luar. Kekadang, aku rasa terharu bila ada kawan yg komen, 'terima kasih suly sebab bawak aku mengembara dari gambar2 ko, dari cerita2 ko. Aku tak mampu nak pergi. Tapi tgk gamba ko dan dgr cerita ko pon dh buat aku hepi'. 
.
Terima kasih kpd yg sudi mengikuti kisah2 aku. Mungkin story kurang, kerana ilham menulis tak mai. Kepada yg nak travel panjang..tiada jalan mudah utk senang
#sulyingeorgia16 #sulyincaucasus

 

7 comments:

  1. Semua saya nak...travel pun nak...melabur dalam rumah pun nak...berusaha....

    ReplyDelete
  2. Sabung Ayam Online Terbesar & Terpercaya Indonesia !
    Taruhan Sabung Ayam S128 - SV388 - CFT2288 (KUNGFU)
    Bonus 10% Deposit Pertama / Cashback 5% - 10%
    Minimal Deposit IDR 50.000,- Raih Kemenangan Anda Sekarang Juga 100% Tanpa Bot
    Yuk Gabung Bersama Bolavita Di Website www. bolavita .fun
    Untuk Info, Bisa Hubungi Customer Service Kami ( SIAP MELAYANI 24 JAM ) :
    BBM: BOLAVITA
    WA: +628122222995

    ReplyDelete
  3. Sini bermain di arena-domino.net
    Banyak hadiah hujan uang jutaan rupiah setiap hari
    Bonus mengajak teman 20%
    Tidak memberikan janji tapi memberikan bukti kepada anda semua

    Mari Bergabung sekarang juga di arena-domino.net
    Banyak total Jutaan rupiah menanti anda

    WA : +855964967353

    ReplyDelete