Followers

Saturday 7 December 2013

Seoul 6th Day: SELAMAT HARI RAYA! (Part 2: Hongik Universiti)

Naik sahaja subway dari Itaewon kami terus ke Hongik University Station. Hongik University atau nama yang selalu di sebut adalah Hongdae. Sampai sahaja di sini kami pun turun. Sebenarnya tujuan kami nak ke Coffee Prince Cafe. Tempat penggambaran cerita Coffee Prince. Cumanya kami tak berapa ingat tahu jalan. Tapi jangan risau kerana di stesyen ini ada tourist information center dan mereka boleh berbahasa Inggeris dan Jepun selain korea... ikut mana yang anda paham lebih la...

Di stesyen ini kami singgah beli Coffee di Railroad Theme Cafe : DEL TRAIN kerana... barista dia comel sangat... uwaaa.... maaf takde gambar yang boleh di tunjukkan. Itulah coffee yang THE BEST IN THE WORLD utk saya dan ..err... Fir.

Tapi sebenarnya kopi ini memang sedap. Best so far and it cost me 5,000 KRW for a Caramel Macchiato.
One bite and you'll be trap in Heaven... what a nice place to be trap in.. hehe... 
Oklah jom kita berjalan ke tempat Coffee Price...


Ok, kami cuba beri guide mcm mana nak ke sana... harapkan memori ni mmg kaput tapi i got some help from fellow blogger juga arncyn.


The original* Coffee Prince Cafe yang digunakan untuk penggambaran ada di Hongdae area ni It's worth visiting especially if you're a fan of the Korean drama series. Ini caranya untuk ke sana... cha cha... , see the map above for reference.
1. Take subway Line 2 to Hongik University station. Yang tanda hijau tuh....
2. Naik ikut  Exit 4 (Rasanya sekarang dia panggil Exit 8)
3. Pusing kanan di Seven Springs corner. Jalan dalam dua blocks.
4. When you reach the end of the road, belok kiri.
5. Masuk simpang pertama belah kanan. (Once you turn you will see a Family Mart to your left.)
6. Jalan dalam 500 meters, the street will go uphill midway.
At the end of the road you will find the coffee shop on the right side. Kedai ni ada pokok2 sikit area tu so kena tgk betul2.

*I say "original" because there is another Coffee Prince cafe shop yang dibina oleh MBC Studios in Hongik area called the "Tiramisu Coffee Prince Shop". You can see it on the right side of the map.

Dan kami selitkan sedikit Video mcm mana versi sakinah terangkan mcm mana nak pergi ke Coffee Prince Cafe...


Kehehe... inilah dia perangai warga Malaysia yang sangat berhemah memakai baju Melayu... kehehe...

Orang kata Coffee Prince cafe ni air dia tak sedap lah... tapi itu dulu! SEKARANG ia dah sedap kembali :p haha... tapi agak mahal sebenarnya air yang sama harga dia 7,000KRW kat sini. Tempat ini telah di cantikkan semula kerana tempat ini telah dibeli oleh orang lain. Pelayan2 sana semua smart2 dan friendly. Senang nak tangkap gbr mereka. So enjoy la gbr2...

Kami masuk dulu la yer... 

Ini kawasan Barista, tpt wat kopi

Ini tempat kami dudukk.. betul2 bawah tanda tangan Eun Hye

Menu.. haa... pilih2... 

Sedapnyee... 

Eun Hye yang comel :p

Gong Yoo
 Dua mereka ni adalah watak utama dalam cerita Coffee Prince.

Kami bergambar dengan pelayan di sini. Eun Hye dan Gong Yoo pun ada bergambar sekali.. keke.. 


Since 2007, now 6 years since that... wow... 
Bye3...coffee prince... 
So lepas lepak2 minum-minum dan makan sikit waffle yg enak sekali itu maka kami teruskan perjalanan untuk mencari apa yang orang korea panggil "machine baseball" satu permainan yang famous kat Korea ni. Maka kami pun berjalan lah ke Hongik University.

Main Gate of Hongik University

Aku pk mereka ni budak Uni tapi rasanya bukan... mungkin budak highschool. 
Ok, Hongik University ni panjang sejarahnya tapi ditubuhkan pada tahun 1946 dan merupakan IPTS (bukan IPTA). Ia telah ditukar2 tempat semasa perang dulu dan telah kembali ke Seoul ntah bila tah... nak tahu pasal sejarah University ni silalah Hwang Google.

Jalan punya jalan ingatkan kawasan University ni banyak la kedai2 buku, seni, kedai art... TAPI! Jangan terpedaya, kawasan ini lah yang paling banyak PUB, CLUB, dan kedai yang pelik2... Naked Pub lah.. haish... bermoral sungguh (Nasib baik datang siang, kalau malam... (^__^)v haha... )

Akhirnya kami jumpa juga tempat nak main baseball ni. Dia kecil jer tempatnya so look out.. tempat kali ni kami pergi ada tempat nak main tembak2 target guna senapang airsoft kot. So leh main tu sekali.

Tembak jangan tak tembak... 

Ini dia jejaka macho pakai baju melayu

Macho jer la.. swing2 tak kena pun.. keke.. 

Saya pun main juge.. 

Ni ape jenis pakaian pun tak tahulah.. 
Tak berapa ingat sebenarnya rate main benda ni tak salah 1,000KRW untuk 15 bola mcm tu lah.. So saya sendiri habiskan 4,000 KRW untuk tembak2 dan 1,000KRW untuk Baseball ni. Total 5,000 KRWlah.

Oklah, habis main benda ni kami pun teruskan perjalaan ke Subway station untuk ke destinasi seterusnya. Tapi sebelum tu mari kita lihat peta ni.

Peta kawasan Hongdae.
Yang warna merah tu laluan kami ke Coffee Prince... yang warna biru tu laluan kami selepas ke kedai Coffee Prince. Yang warna kuning tu area tu la kot yang kami main baseball nih... Kami naik Subway di Hapjeong Station.

Coffee Di Station              =   5,000KRW
Coffee Di Coffee Prince    =   7,000KRW
Baseball & Shooting          =  5,000KRW
Total                                 = 17,000KRW
Total so far                        = 37,000 + 17,000
                                         =  54,000KRW @ RM162.00
*Exchange rate RM3:1000KRW

Next! Seoul 6th Day: SELAMAT HARI RAYA! (Part 3: World Cup Stadium!)  


"We at sifusempoi try to bring out the best in every journey that we took though we are not guaranteeing that this will work for everyone but we believe it will work on most people. Throughout writing this blog we might give incorrect information or misinterpretation of subjects so we advice you not to depend solely on this blog. However we promise that it is in our best interest to give the most accurate information as possible. We are not an official source for any tourism, shops, company nor country and what we promote here are solely based on our journey and expectations. When we post anything about food, we DO NOT RECOMMEND it to anyone. We are just saying that we ate there and we believe its OK to eat there. Most of the picture I've watermark are copyright of SifuFoto, SifuSempoi, Oh!Photography and all its partners. Thank you for reading and please spread the word about our blog as a token of appreciation. Roger and Out."

No comments:

Post a Comment