Followers

Tuesday 25 March 2014

BUSAN 11th Day: HAEUNDAE & GWANGALLI BEACH EXPLORE (Part 2)

The nation is in grief for the lost of our flight MH370. Marilah kita hadiahkan Al-Fatihah untuk mereka yang beragama Islam. My deepest condolence for all the family members of the ill fated flight. To my cousin Nizam, we feel for your losses. ALLAH have better plans for us. Be strong brother. Never stop praying for miracle.

Ok kita sambung balik cerita pasal Busan nih...

Lepas p intai2 ikan murah dan ME World di posting sebelum ni, dah dapat tenaga balik lepas makan so kami pun start gerak ikut laluan tepi pantai ni... banyak la bangunan2 yang kami nampak menarik perhatian kami. Antaranya bangunan Lotte Castle Giant ni... kami pasti ia takde kena mengena dengan Giant Hypermarket ataupun Giant Doremon... huhu.... tempat tinggal la kot..


Dan kalau kita ikut ja laluan tepi pantai ni kita akan end up tepi bangunan ni... tapi dari tepi xde benda nak tunjuk sangat... jalan punya jalan akhirnya sampai di muara sungai. Kat sini adalah tempat perpisahan pantai Gwangalli dengan pantai Haeundae. Penat berjalan mmg la penat lagi2 bila kita tak tahu berapa jauh sebenarnya kami perlu jalan. But bila sampai di Sungai ni... rasa berbaloi sangat berjalan hari ni and we will do it again if we ever visit Busan again in the future.


Laluan ni di bina atas sikit dari laluan kenderaan dan kereta tak banyak lalu lalang are ni maybe sebab bukan jalan utama. Banyaknya orang dan basikal. Dia tulis no fishing tapi ada jer ajushi yang fishing area ni :) Kalau ikut plan asal... kami nak jalan sampai hujung tu yang ada jambatan cross tu dan kami ikut jambatan tu ke seberang sana yang di mana kami akan jalan ikut laluan tepi pantai ke APEC house... well.. itu adalah cerita yang akan di cerita nanti :p

 Ni bangau korea... dok tunggu nak makan ikan. 

 Lihatlah sahabatku inii berjalan2 relaxkan diri. Dia pun bersetuju bahawa tempat ni best.. kan Fir kan... (still trying to make him comment on my blog post)


So gambar2 ni di ambil dari Suyeong River, Busan, South Korea. Ia adalah satu sungai yang menghubungkan banyak tempat dalam Busan ni dan mempunyai sejarah tersendiri. Kini sungai ini di gunakan untuk aktiviti air dan ianya panjang la juga... namun tidak la pula kami berkeinginan menduga nya :p haha...

Masa tengah2 lepak kat tepi sungai ni sambil menikmati keindahan dan ketenangan. Tetiba ada ajuma ni.. dia lalu tepi kami... went past us then stop... patah balik dan jumpa kami... pas tu dia kata... Welcome to Korea. Wow! Mabeles... kami yang tersipu2 malu... haa... thank you thank you... kamsahamida... pas tu ajuma tu pun berlalu pergi. Kami saling berpandangan dan tergelak... tak sangka betul ada orang akan buat mcm tu. It was a great experience on top of the nice view and peaceful calmness.

So nak pendekkan cerita, kami pun jalan la sampai jambatan tu tapi... jam dah menunjukkan waktu telah lewat. Kami kini perlu improvise plan kami... kalau kami teruskan juga jalan so kami akan miss banyak benda... kami pun mengambil keputusan sebulat suara untuk menahan taxi... Kami usaha la tahan taxi dan last2 kat bawah jambatan tu baru ada taxi. Huhu... nasib baik... kan bukan jalan utama so taxi pun x banyak.. huhu.. kami naik Taxi dan kata kami nak ke APEC House... dia kata OK.

Drive punya drive... rupanya boleh tahan juga la nak jalan kaki tak beragak :p haha... tak la mahal sangat taxinya..tak berapa ingat tapi bawah 10,000KRW. Kita anggap je la 2000KRW sorang.

Kami naik taxi dia berhenti di Hotel Westin Chosun kalau tak salah dan di kata jalan jer ikut taman tepi tu. Akan sampai la ke APEC house. Sebenarnya untuk sapa yang nak naik Metro, just berhenti kat stesyen Dongbaek dan dah sampai dekat2 tempat kami turun taxi tu... kami jalan dalam 10 min dalam taman yang sangat indah... hehe... maka sampai la kami ke APEC House... kenapa kami nak ke Nurimaru APEC House ni? Sebab view dia cantik...

Ni taman yang saya katakan tu... 

Ni dia APEC House ni.. dia ada 3 tingkat dan ini tingkat paling atas. Kita boleh masuk.. free jer... tutup ari senin. 

Inilah dia bilik persidangan APEC. 

Nampak tu MALAYSIA... 

Ini antara tempat yang cantik ada kat area ni.

Ada kenai ka sapa yang saya kasi tanda tu? Iyalah... itulah Pak Lah... PM Malaysia ke-5. 

Ini kalau lepak kat taman di tingkat bawah bangunan APEC House ni.

Tada... erkk... nape cicak???? adoi... 
 Ok sikit pengenalan tentang Nurimaru APEC House ni.. Nurimaru ini bermaksud Nuri bermaksud World dan Maru bermaksud Summit. APEC House adalah tempat meeting APEC. So Nurimaru APEC House ni lebih kurang bermaksud Satu Rumah Yang Dimana World Summit (tak tahu nak traslate mcm mana) Berkumpul Untuk Berbincang sempena APEC

APEC House ni telah di bena di Dongbaekseom Island yang dimana terkenal dengan kecantikan semulajadinya.

Kami di satu point yang sangat sesuai utk tangkap gambar. Belakang tu APEC House dan Diamond Bridge. 

Inilah dia gambar pemandangan APEC House dan Diamond Bridge menggunakan teknik Bracketing 3 exposure dan layering tujuh petala langit dan bumi dalam teknik HDR. Hamik kau... merapu jer.. haha... saya suka gambar ni... anda bagaimana?

So saya sangkutkan dulu posting hari ni sampai kat sini... kalau nak tahu sambungannya... sila tunggu posting berikutnya... saya masih ada beberapa cerita menarik sebelum hari ni habis dan tak di lupakan gambar2 yang menarik utk di tunjukkan :)

Follow jangan tak follow.

Dalam posting ni kami belanja 2,000KRW sahaja.
Expenses so far hari ni: 7,500 + 2000 = 9,500KRW @ RM 28.50

UP NEXT: BUSAN 11th Day: HAEUNDAE & GWANGALLI BEACH EXPLORE (Part 3)


"We at sifusempoi try to bring out the best in every journey that we took though we are not guaranteeing that this will work for everyone but we believe it will work on most people. Throughout writing this blog we might give incorrect information or misinterpretation of subjects so we advice you not to depend solely on this blog. However we promise that it is in our best interest to give the most accurate information as possible. We are not an official source for any tourism, shops, company nor country and what we promote here are solely based on our journey and expectations. When we post anything about food, we DO NOT RECOMMEND it to anyone. We are just saying that we ate there and we believe its OK to eat there. Most of the picture I've watermark are copyright of SifuFoto, SifuSempoi, Oh!Photography and all its partners. Thank you for reading and please spread the word about our blog as a token of appreciation. Roger and Out."

10 comments:

  1. fuhh. kalau guna camera biasa bleh dapat ke efek tujuh petala langit tu?

    saya pakai lumix je..huhu.

    ReplyDelete
  2. nana tron... haha... boleh jer kot... try la main dengan software2 yang ada untuk dapatkan teknik pedang setiawan atau jalan ke syurga tidak terbatas :p dah masuk komik zaman sekolah dulu :p haha...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Cik Z.. nice to see you here. Cantik kan... :)

      Delete
  4. mmgbest jln2 tepi sungai dalam cuaca yang sejuk sambil menikmati panorama yg ohse..kalau di msia sebut je sungai you ouls trbayang apa?...hiks...jm dh dpt bykan dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... JM kat Malaysia ni kalau tak sampah... kecing tikus :p haha... tapi ada yang cantik2 mcm Sungai Melaka... Tapiii... pemandangan kat sini mmg OHSEM!

      Delete
  5. I read this article. I think You put a great deal of exertion to make this article. I like your work. 부산그랜드룸

    ReplyDelete
  6. Thanks. Ive not been written for a long while

    ReplyDelete